Informatiekaart Safe-and-Sustainable-by-Design (2022)
In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 'De ArgumentenFabriek' een Informatiekaart opgesteld over Safe-and-Sustainable-by-Design (SSbD), bedoeld voor bedrijven die chemische stoffen en materialen ontwikkelen. De Informatiekaart legt Safe-and-Sustainable-by-Design uit, geeft aan wat SSbD betekent voor het ontwikkelproces, en biedt tips voor bedrijven die SSbD willen gaan toepassen.
De Informatiekaart staat hier
Safe-by-Design Brochure (2019) Algemene brochure over Safe-by-Design
Actie, interactie en reflectie – een Safe-by-Design leerinstrument voor jonge biotechnologen, door Streekstra, K. (2021) In dit project is een lesmodule ontwikkeld voor biotechnologiestudenten. Het doel van deze module is om de studenten bewuster te maken van de maatschappelijke gevolgen van biotechnologisch onderzoek en ontwikkelingen. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar veilig ontwerpen door het gebruik van Safe-by-Design.
Ontwerpen voor veilige reparatie van huishoudelijke apparaten in een circulaire economie, door Ingemarsdotter, E. (2021) In dit onderzoek wordt er besproken hoe men slim en veilig om kan gaan met het repareren van huishoudelijke apparaten. In een circulaire economie is het belangrijk dat apparaten lang meegaan. Daarbij helpt het als mensen hun apparaten op een veilige manier zelf kunnen repareren. Er is een methode ontwikkeld om de risico’s van reparatie in kaart te brengen en te beoordelen.
Safe-by-Design in Nederlandse onderzoeksinstellingen door G. Ishmeav (2019) Dit onderzoek verkent aan welke randvoorwaarden hulpmiddelen binnen onderzoeksinstellingen moeten voldoen om Safe-by-Design te kunnen stimuleren.
Gamification voor Safe-by-Design (G4SD) in de gezondheidszorg door P. Roelofsma Dit onderzoek beschrijft de toepassing van spelonderdelen (gamification) om mens-machinesystemen in de gezondheidszorg veiliger te maken.
Safe-by-Design in een vliegtuigontwerp door R. Feith Dit onderzoek beschrijft hoe experts uit verschillende vakgebieden reeds in het ontwerpproces van een vliegtuig aandacht besteden aan veiligheid.
Veilig ontworpen, veilig te repareren door J. Bolanos Arriola (2019) Dit onderzoek verkent de rol die veiligheid speelt bij het zelf repareren van apparaten door gebruikers. In een circulaire economie is het belangrijk dat de apparaten lang meegaan, daarbij helpt het als mensen hun apparaten zelf kunnen repareren.
Modellen voor een reflexieve component in technisch onderzoek gericht op Safe-by-Design door D. Schuurbiers (2019) Dit rapport geeft een overzicht van vijf modellen om onderzoekers en ontwerpers vragenderwijs te stimuleren om veiligheid een belangrijk aandachtspunt te laten zijn in hun onderzoek.
Voorbereid op de praktijk. Anticiperen op de maatschappelijke inbedding van innovatie bij onderzoeks- & ontwikkelprogramma's door T. Sikma, P. Verhoef en J. Deuten (2019) Verkenning van verschillende manieren van opzet en organisatie van onderzoeks- en ontwikkelprogramma’s zodat geanticipeerd wordt op veiligheid en maatschappelijke inbedding van innovaties; geïllustreerd aan de hand van een negental uiteenlopende voorbeelden.
Leren van Safer Chemicals voor Safe-by-Design door D. Schuurbiers (2019) Overzicht van Safer Chemicals initiatieven (een veiliger gebruik, beheer, ontwerp en substitutie van chemische stoffen) en de lessen die daaruit getrokken kunnen worden voor Safe-by-Design.
Over substitutie van gevaarlijke stoffen door K. le Blansch (2019) Beschouwing over substitutie van gevaarlijke stoffen tegen de achtergrond van denken over 'Safe by Design'.
Leren van Green Chemistry voor Safe-by-Design door D. Schuurbiers (2018) Verslag van de bevindingen van een kortlopend onderzoek naar de opkomst en invloed van green chemistry als beweging binnen de chemie, inclusief daaruit te trekken lessen voor het versterken van Safe-by-Design als beleidsbeweging.
Brief aan de Tweede Kamer over de ambities van de overheid in de aanpak van milieurisico’s (juni 2018) Deze brief toont aan dat Safe-by-Design een belangrijke pijler vormt in de beleidsaanpak van milieurisico’s. De overheid wil instrumenten ontwikkelen om risico’s reeds in ontwerpstadium te voorkomen. Safe-by-Design wordt ook wel aangeduid met ‘Veilig aan de Voorkant’. Kamerstuk 28089, nr. 88
Brief aan de Tweede Kamer over de eerste resultaten van de aanpak van milieurisico’s (december 2018) Deze brief beschrijft de nationale en internationale vorderingen op het gebied van Safe-by-Design, waaronder de agendering van Safe-by-Design in de EU. Kamerstuk 28089, nr. 95
Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2020 - 2023 Dit uitvoeringsprogramma geeft vorm aan de overgang naar een circulaire economie in de jaren 2020 tot en met 2023. Safe-by-Design vormt een belangrijk aandachtspunt om ervoor te zorgen dat hergebruik van producten mogelijk is zonder risico’s voor mens en milieu. Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2020 - 2023
Bewust omgaan met veiligheid: Veilig aan de Voorkant Dit hoofdstuk van het e-magazine ‘Bewust Omgaan met Veiligheid’ gaat in op Safe-by-Design, oftewel ‘Veilig aan de Voorkant’. Al tijdens de ontwerpfase van nieuwe technologieën, materialen en producten dienen veiligheid en duurzaamheid te worden meegenomen. Risicobeleid
Nationaal Milieubeleidskader en Safe-by-Design Het Nationaal Milieubeleidskader beschrijft wat de Rijksoverheid wil doen aan een veilig, gezond en schoon leefmilieu, met veel aandacht voor Safe-by-Design. Nationaal Milieubeleidskader
Contact
Sitearchief
Cookies PrivacyToegankelijkheid
NederlandsEnglish
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.